Stefan Swärd och jag på Johannelunds Teologiska Högskola i Uppsala i debatt om helvetet.

På torsdag (12 april) ska Stefan Swärd och jag mötas i en offentlig debatt om helvetet. Det är elevkåren på Johannelunds Teologiska Högskola som inbjuder till vad de kallar ”Teologiska rummet”.

Jag har stor respekt för Stefan Swärd och beundrar hans engagemang för utsatta människor och för samhällsfrågor som klimat- och miljöfrågorna. Jag har också stor respekt för allvaret i hans tro.

Han och jag är överens om mycket och jag delar många av hans tankar i boken ”Efter detta”. När han beskriver en framtida värld där himmel och jord har förenats tror jag han är inne på helt rätt spår.

Men när han tar upp frågan om helvetet kan jag inte följa honom.

I klartext tror han på en ständig tortyr utan uppehåll och utan slut någonsin för miljoner av människor som inte i detta livet valt Jesus Kristus som sin Frälsare.

Detta är ett förfärande synsätt som jag inte delar. Jag menar att motsatsen till evigt liv är evig död. Det vill säga att den som vänder sig bort från livets källa ingår i den totala döden. Precis som när blomman bryts från roten – livsflödet bryts och blomman dör.

Stefan har rätt när han säger sig ha starkt stöd för sitt synsätt i den kyrkliga traditionen. Jag menar att det finns utomkristna orsaker till att det blivit så. Jag menar också att jag har starkast stöd för mitt synsätt (som verkligen inte bara är mitt) i de bibliska texterna. Och för mig är det avgörande.

  • Varför skulle Gud hålla människor vid liv i evighet bara för att plåga dem? Är det den bilden av Gud Jesus visar på?
  • Skulle han som säger att vi ska älska våra fiender planera en så fruktansvärd hämnd på dem som inte vill ha med honom att göra?

Nej, jag tror inte så.

Hur vi ser på helvetet har stora konsekvenser för vår tro.

Inget har skapat så mycket bekymmer och tvivel i kristna människors liv.

Ingenting har satt så skarpa vapen i våra motståndares händer.

Många kristna tiger om sin tro på grund av detta. Man känner inte stolthet över det man tror på.

Och allt detta helt i onödan.

Välkommen att lyssna på samtalet om du har möjlighet. Kl 14.15 börjar det. Har hört att det kanske kommer att sändas på webben.

Vill också påminna om den omfattande diskussion som pågått under vintern i det här ämnet på den här bloggen. Klicka på fliken ”Swärd versus Bell” och du får upp hela samtalet.

Jag har också i den föregående bloggposten till denna lagt ut ett par uppsatser där jag klargör min bibelsyn.

 

 

 

 

 

 

 

 

This entry was posted in Helvetet, Okategoriserade, Swärd versus Bell. Bookmark the permalink.
  • Pingback: Live om helvetet imorrn | Amen.se

  • http://www.styleye.se/kol128 Andreas

    Hej, jag måste bara fråga med tanke på att du skrev:

    Jag har inte läst Stefans bok och kan inte säga att det inte är vad han tror, men jag tycker mig ofta höra just den anklagelsen att man tror på en evig tortyr om man tror på helvete där människor lider och det trots att väldigt många av ”evigt lidande-anhängarna”, eller vad man ska kalla dem inte alls ser på Gud som någon tortyrmästare. Jag kan inte annat än undra om den andra sidan har ansträngt sig för att förstå vad dessa ofta faktiskt menar.

    Ordet tortyr är ju väldigt laddat och det antyder att det skulle vara Gud som aktivt plågar människorna som har gått förlorade. Men många teologer som menar att Bibeln undervisar om ett evigt medvetet helvete menar som du säkert vet att det inte handlar Gud som åsamkar människorna skada eller lidande, utan att det är ett lidande att vara skild från Gud som de åsamkat sig själva. Jag tycker att det är ett ganska dåligt grepp att hela tiden anklaga sina meningsmotståndare för att tro på en evig tortyr. Evigt lidande och evig tortyr är olika saker.

  • http://bergsjobloggen.blogspot.com Josef