Predikan om ”Under och Tecken”

Söndag den 9 november 2014 predikade jag om ”Under och tecken” i Stenhammarkyrkan i Lidköping. Ämnet och besöket var bestämt långt innan jag lovade medverka i Kalla Fakta den 28 oktober. Den som vill höra vad jag sa kan göra det här. Filen finns längst ner i bloggen.

Om någon tycker att jag ibland ropar för mycket för att det ska vara behagligt i lurarna beror detta på att det lätt blir så när inspirationen faller på i en ganska stor lokal med en hel del lyssnare.

I den sista delen kommer församlingens pastor Anders Blomberg fram och tar upp några frågor. Bland annat om den insändare som fanns i tidningen Dagen den 7 november om att Jesus använde kontroversiella metoder och att Kalla Fakta säkert misskrediterat honom.

Han frågar om hur man ska se på Joh 14:12 där Jesus säger: ”den som tror på mig skall utföra gärningar som jag, och ännu större”.

Han tar också upp idén att man tänka på bönesvaret som om man redan hade det. Är man sjuk ska man tänka sig frisk. Är man fattig ska man tänka sig rik. Slutligen också också om vilken plats förbön för sjuka bör ha ibland oss.

 

 

This entry was posted in Helande, Predikan. Bookmark the permalink.
  • Stig JIrenius

    Tack Torsten att du lägger fokus på det största under som en människa kan uppleva, nämligen det inre befrielseundret. Vi borde nog återuppta den bön som vår förste missionär Ansgar bad: ”Gud, vill du göra ett under, så gör mig till en god människa”.

  • AlmaM

    Tyvärr är min dator konstig så jag kan inte höra predikan.

    Men vill ‘ndå säga: Tack att du orkar framhärda i denna så viktiga fråga. Så här i kyrkoårets slut med fokus på Jesu återkomst som det slaktade Lammet som dömer rättvist, kommer många otäcka dispansionalsitsika tankar fram och en av de onda frukterna av den teologin är ju detta att vi ”ska rycka himmelriket till oss med våld” om jag får uttrycka mig så drastiskt. Man ska ta ut i förväg allt som den Nya skapelsen kommer att innebära och på vägen krossar man människors tro. Jag tror detta är den största orsaken till sekularisering i västliga väckelsekristna sammanhang. Så många blir totalt krossade av dessa villoläror.

    Det största undret är att Jesus blev människa för att frälsa oss och att var och en kan ta del av hans frälsning om vi vill, precis som du säger, enligt Stig som kunnat lysssna.

    • Ulrika

      Alma,

      ”Man ska ta ut i förväg allt som den Nya skapelsen kommer att innebära och på vägen krossar man människors tro.”

      Vilken bra och verkligt förankrad formulering.

      Man bygger förtvivlat på tron att ett guds-rike ska finnas nu trots att tiden för Uppenbarelsebokens löfte om avslutat lidande inte ännu uppfyllts.

      /Ulrika

      • AlmaM

        Precis!

  • Pingback: Är New Wine en dödsdömd rörelse? | itpastorn.nu