Hillsong och gamla vinsäckar

Sune Fahlgren är lektor vid Teologiska Högskolan i Stockholm. I senaste numret av tidningen Sändaren lyfter han en fråga som engagerar många frlkyrkoförsamlingar.

Han skriver under rubriken Hillsong och gamla vinsäckar.

Där nämner han nya andliga rörelser, typ Hillsong och New Wine och Bethel Redding som är ”senaste mode i frikyrkokretsar.” Och han ställer frågan om detta är ”lösningen på tillbakagång och andlig tröghet? Är det fråga om nytt vin som spränger gamla vinsäckar eller som vitaliserar dem?”

Han påminner om de rörelser som var aktuella för tjugo, trettio år sedan, Livets Ord, Vineyard, Torontoväckelsen, Karisma Center. ”Mycket av dessa skeenden är nu historia”, skriver han. ”Av stora anspråk och speciella ”övernaturliga” fenomen finns inte mycket kvar. Men sår finns kvar hos enskilda som for illa, och bitterhet över underkänd tro och tradition lever kvar i många församlingar.” Detta är sant: ”Mycket av dessa skeenden är nu historia.” Ska de nya rörelserna gå samma öde till mötes? Är de rörelser som kan vitalisera gamla församlingar och kyrkor eller kommer samma sak att hända med dem som de som för några årtionden väckte uppståndelse och förväntningar.

”Hur kommer Hillsong att vara om tio år? Vilken roll har New Wine-nätverket då? Vad blev bestående av Bethel Church-konceptet i Sverige?”, undrar han. Högst relevanta frågor som ett ansvarigt ledarskap måste ställa.

Om jag själv skulle ge mig in i frågeställningen och försöka bidra med ett svar skulle det vara att jag tror att Hillsong kommer att klara sig bäst om rörelsen får utvecklas i goda banor. Jag tror att det kan finnas förutsättningar för det och att de nog lever kvar om 10 år. Det har mycket att göra med om de vill lyssna till andra röster än sina egna. Jag tror att det bland annat handlar om att de kan lära av tidigare väckelserörelser, om sånt man bör undvika och sånt som måste fördjupas.

Jag tror också att vi i de mer etablerade  rörelserna har en hel del att lära av denna unga andliga våg. Vi måste förstå hur viktigt det är att unga människor får uttrycka sin tro på ett sätt som är naturligt för dem. Varje verklig förnyelserörelse är ju inte bara en ny koncentration på trons centrum utan också en anpassning till den rådande kulturen. Det finns säkert mycket i hillsongsammanhanget som är ofullkomligt och bräckligt , men visa det andliga sammanhang som inte har sådant. En ledning som med varsamma händer och andlig klokhet kan leda detta till stor välsignelse också i framtiden.

Själv är jag mer tveksam till New Wine och Bethel, Redding. Vad jag förestår är det företeelser som är sammankopplade. I Bethel, Redding förekommer det att små ”ädelstenar”, fjädrar och guldflagor faller ner över folket under bönen. Man talar om detta som övernaturliga fenomen. Jag tror inte att det är det. Ledningen är mycket medveten om vad man gör. Och den fråga jag har är: Om Gud verkar så fantastiskt, med under och tecken som man berättar om – varför måste man då toppa verksamheten med rena bedrägerier? Rörelser som sysslar med sådant har i sig fröet till sin egen undergång. Rörelser med ett moget ledarskap sätter stopp för sådant. Det gör man inte inom New Wine. Det är illavarslande.

Fahlgrens artikel är inte slut med detta. Han tar en sväng över den liturgiska förnyelse man upplever på sina håll. Då gör han ett uttalande som är häpnadsväckande. ”Enligt klassisk kristen tro är direkta, omedelbara möten med Gud inte möjliga. Gud är Gud. Därför kommer Gud till oss genom det skapade, främst genom ordet och nattvardens bröd och vin.”

Att Gud verkar genom sitt ord och i nattvarden vill nog ingen ifrågasätta. Men att Gud skulle vara bunden till detta är svårt att tänka sig. Hur kan det vara klassisk kristen tro? Jag måste ha missuppfattat något. Hoppas det. Jag tänker på muslimer som i drömmar möter Kristus och många andra exempel. De har aldrig läst någon bibel, aldrig firat nattvard, men Kristus möter de. Hela skapelsen är ju ett verk av Guds Ande. Varje förnyelse av naturen är ett verk av gudsanden (Ps 104:30). Vi kan inte stänga in Gud i kyrkan och bakbinda Guds verksamhet till vissa sakrament. Gör vi det kommer vi alltid ha rörelser vid sidan om församlingen som tror på en Gud som verkar på ett mycket mer omfattande sätt.

 

This entry was posted in Okategoriserade, Teologi. Bookmark the permalink.
  • Per Axell

    Balanserad kommentar. Tack. Ser fram emot Fahlgren svar.

  • John Derneborg

    Hej! Vi kanske tänker lite annorlunda, men vi kastar inte huvudet över relingen för det ☺. New Wine är ett nätverk av lokala församlingar från olika samfund. Som en del av vår verksamhet har vi bland annat årligen 1-2 större konferenser. Vi har under åren haft många olika förkunnare från en mängd olika kyrkor och samfund, och rent generellt så delar vi inte allt som gästande förkunnare och deras kyrka står för. Men eftersom vi tror att vi som svensk kristenhet behöver inspiration från många olika grenar av kristenheten, så inbjuder vi förkunnare från när och fjärran, utan att för den skulle kolla upp exakt alla delar i deras teologi och praxis, detta oavsett om de inbjudna kommer från Equemeniakyrkan, Anglikanska kyrkan, Vineyard eller Bethel (Ja, vi är bredare än så!). Efteråt utvärderar vi varje enskild förkunnares insats på vår konferens. I samband med våra konferenser har vi vid flera tillfällen haft gästförkunnare från Bethel. Vad det gäller Bill Johnson med fleras medverkan så har de ingett förtroende. Många av våra deltagare har uttryckt att dessa besök har betytt mycket för deras lokala församlingar. Ledningen för New Wine Sverige har aldrig fokuserat på ovan nämnda fenomen (och det har vi inte heller sett Bethel göra). Vår önskan är att gestalta nytestamentlig kristendom på ett förtroendefullt sätt. Biblisk prövning går ut på att se på frukten.

  • G.Nilsson

    Glad att du nämner det där sista om att Gud kommer till t.ex. muslimer i drömmar osv. Det pågår även i sekulariserade bibellösa Sverige.Just idag. För Kyrkan som helhet, gäller, att stå beredd att ta emot dessa människor, i en levande fungerande andlig gemenskap.

  • Pingback: Är New Wine en dödsdömd rörelse? | itpastorn.nu

  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Jag har nu i detalj bemött din kritik av New WIne och Bethel på min blogg. http://itpastorn.nu/ar-new-wine-en-dodsdomd-rorelse/

    • torstenahman

      Jag har inget emot under och tecken. Tvärt om. Vill bara att det ska vara sant.

      • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

        Samma svar som du fick på Facebook:

        Jag har avvaktat om det skulle komma ett längre svar, men har nu fått denna lilla kommentar på tre ställen (Facebook, Twitter och din egen blogg). Jag vi på nytt trycka på att jag inte ifrågasätter dina motiv eller ärliga vilja att se Guds rike komma. Det jag kritiserar är din bedömning av ett specifikt sammanhang, Bethel, som du pekat ut som medvetna bluffmakare och de svenskar som har ett samarbete med dem.

        När jag gjort detta har jag försökt rekonstruera din tankegång efter att ha läst flera artiklar, hört dig intervjuas och tala över ämnet. Menar du att jag gjort din tankegång orättvisa? Skriv gärna i så fall hur som en kommentar på min blogg. Jag tar gärna emot kritik om det skulle stämma att jag missförstått dig. Men att du skulle vara emot under och tecken i sig är inte en del av min argumentation. Det är därför jag använder frasen ”av nämnd sort” och liknande uttryck.

        För tydlighetens skull tar lägger jag till en mening med ditt förtydligande i artikeln. Jag kan nu också ta bort informationen om att bilderna strular. Det verkar ha löst sig., så jag ska ändå in och pilla i texten.